Tényleg ér egy milkát? Teszteltük az Audiolab 9000N hálózati lejátszóját.
Teszteltük az Audiolab 9000N csúcskategóriás hálózati lejátszóját!
Hazánkban először nekünk volt szerencsénk látni és hallani a lejátszót, megosztjuk tapasztalatainkat!
Az Audiolab 2022-ben, a Müncheni High-End kiállításon mutatta be az új zászlóshajó termékcsaládot, a 9000-es sorozatot. Már akkor jelezték, hogy a 2022 év végén érkező erősítő és CD-lejátszó után a hálózati lejátszóra várni kell pár hónapot, ami pont az idei májusi show-ra érkezett meg!
A készülék külső megjelenésre hozza a család letisztult, modern formáját és igényes anyagminőségét, de ez nem is volt meglepő!
Annál inkább az új Audiolab platform és applikáció, ami testre szabható, nagyon stabil, látványos felületei vannak és nagyon informatív!
A show-n természetesen hallottuk is szólni, a 9000A erősítő és a Wharfedale Aura 4 hangfalai voltak a társak, le is voltunk nyűgözve, de az egy show, ahol nem lehetett összehasonlítani más, mondjuk a kategóriájában abszolút rekorder ugyancsak Audiolab 7000N lejátszóval, no meg az otthoni ismert akusztika sem egyezik meg a kiállítás nem teljesen ideális viszonyaival..
Éppen ezért voltunk izgatottak amikor pár hete megérkeztek hozzánk az első darabok, hogy vajon milyen lesz testközelben, hogy fog teljesíteni a jól ismert felvételeinken?
Hallani-e, hogy egy topkategóriás lejátszó, aminek a kifejezetten kedvező, de így is 1 milliós ára (javasolt fogyasztói ára 2.799,- Euro) indokolt?
Mielőtt a kérdésekre rátérnénk egy pár gondolat a hálózati lejátszók piacáról: Azt már tudjuk jó pár éve, hogy a lejátszók középkategóriája( 500 és 1.000 Euro között) megfelelő internetkábel használata esetén és Tidal-ról hallgatott felvételeken versenyképes egy hasonló árú CD-lejátszóval hangminőségben és élményben egyaránt. A magyar piacon ide tartoznak mondjuk a Bluesound, Magnat, Coctail Audio, Silent Angel, Marantz stb. lejátszói és persze ide robbant be az Audiolab 6000N Play lejátszója is évekkel ezelőtt, aki a kategória legjobb hangú lejátszója lett, nem kis részben az alkalmazott DTS Play-Fi applikációja Tidal esetén beállítható felkonvertálási opciója révén. A DTS app. ugyanis nem kezeli (lévén vetélytársak) az MQA felvételek kódolását, ezért alternatívaként ajánl egy konvertálást aminek segítségével a zenei felvételeket, az MQA-t is persze, egységesen 32 bit / 44,1 KkHz-re konvertál. Ennek használatával bárki által hallható módon jobb lesz a készülék hangja. Akár úgy is mondhatjuk, ezzel a lejátszóval és ezzel a konvertálással győzött végérvényesen a hálózati zene a cd-vel szemben.
Hogy maradjunk az Audiolab lejátszóinál és prémium DAC megoldásainál, 2022-ben érkezett a közép kategóriába a 7000N, ugyancsak DTS applikációval. A jobb DAC meg is tette a hatását, a lépést úgy tudjuk talán szemléletesebbé tenni, hogy a lejátszó felkonvertálás nélkül is tudja a kistestvér piacvezető hangját, ráadásul még sok minden mást is!
De itt térjünk vissza a 9000N-re, ami persze még jobb DAC-ot kapott, (ES9038PRO-t – egy nyolc csatornás DAC chipet), meg egy új applikációt és nem utolsó sorban a beérkező MQA felvételek teljes kódolásán túl a PCM jeleket automatikusan kezeli és konvertálja akár 192 kHz-ig, de akár az MQA és PCM jelek 352.8kHz or 384kHz szintű kódolása is beállítható!
A készülék 5 választási lehetőséget ad a digitális kódolásra, ami szintén kritikus a hallott hang minőségében. A hallgatás során a gyári beállítást használtuk.
Ezeket tudva elvileg nem kellett volna aggódni, vajon megállja-e a helyét a készülék ilyen árcédula mellett is, de a kisördög azért bennünk volt.
Tudjuk, használjuk és ajánljuk a vevőknek a lejátszók hangjának külső javítási ötleteit, legyen az egy jó internet kábel, egy tápkábel, hangzásjavító alátétek esetleg a minőségi külső DAC konverter.
Álljunk meg itt egy pillanatra, mert ez a terület ahol nagyon sok félreértést tapasztalunk a vásárlók által nekünk mondott felvetésekből (melyek egy jelentős része persze a barátoktól, a fórumokról, vagy éppen a magyar weben feltűnő "webmondóemberektől" jön).
Addíg rendben van, sőt természetes, hogy anyagi, vagy szemléletbeli okokból sokan vásárolnak a piac alsó kategóriájának hálózati lejátszóiból (100 ezer forint alatt). Nem kíván sokat költeni rá, csak internet rádiózásra használja, háttérzenét hallgat rajta stb.
Az is teljesen logikus út, hogy a lejátszó hangját idővel, de akár azonnal is tuning alá teszi, jobb kábel ide, jobb tápszűrő oda. Amik természetesen segítenek is a hangon, mi is nagyon ajánljuk ezen megoldásokat a vevőknek.
A nem kicsi félreértés ott lapul viszont, amikor a külső DAC szóba jön mint egyértelmű tuning, egyrészt annak is ára van ( ha már van otthon, akkor is vettük egyszer), ráadásul nem is két fillér, azaz beiktatásával akár százezreket is emelhetünk a rendszer árán, másrészt meg ott, sokan azt gondolják így elérik hangban a mondjuk középkategóriás lejátszók hangját, továbbá így időt állóbb a rendszerük, mert csak a hálózati lejátszót kell a jövőben cserélni.
Szerény véleményünk és hallgatási élményeink sajnos vagy nem, de egyiket sem támasztják alá! Bizony az esetek elsöprő többségében nem lesz jobb a hang, pedig árban (lejátszó + DAC) már túllőttünk a középkategóriás lejátszók árain, és bizony a DAC is avul az évek folyamán nem csak a lejátszó.
Na és itt ugrik a majom a vízbe a 9000N- re ismét "ráfordulva", vajon jobb-e mint egy drága külső DAC + a középkategória csúcslejátszójának (7000N) kombója?
Mivel komoly a tét, így mi sem vicceltünk, profi audiofil rendszer elejére tettük a 9000N-t!
Az Elipson díjnyertes P1 elő és A2700 végfokja kapja a hangot és az ugyancsak Elipson Legacy 3230 hangfala közvetíti azt füleink felé!
A viszonyítás az Audiolab 7000N volt mint hálózati lejátszó, Elipson P1 külső DAC-al, koaxiális kábellel összekötve.
A 7000N felkonvertált üzemmódban szólaltatta meg a Tidalról streamelt dalokat, maga a lejátszó a gyári digitális kódoláson volt.
A 9000N ugyancsak gyári digitális kódoláson volt, a felvéteket szintén a Tidalról szóltak, a felkonvertálást a gyári alap értéken hagytuk. Összekötés XLR kábellel a P1-be.
A streamer beüzemelése nagyon egyszerűen sikerült, a netet pillanatok alatt megtalálta, az applikáció párosítása automatikus frissítéssel indult és futott le. Az applikáció gyári beállítással indult, nem kis pánikot okozott eleinte mert kb. 100%-ban más, mint a korábban általunk látott bármilyen app... Mivel szinte mindent tud, így elsőre furcsa és bonyolult volt, pl. a felhozott lejátszási listáink elindulás után az első felvétel után leállnak, a tablet bal oldala tök üres, hogy mondjak két dolgot.
Ezen a ponton - ez jól jelzi a stressz szintünket - a kukába kívántuk vágni a cuccot, de aztán mély levegővétel, pici türelem és láss csodát!
A kívánt listák, vagy dalok két koppintással áttehetők a bal oldali lejátszási listára. Akár az összes album és lejátszási lista egyszerre is, hogy aztán a sokezer felvétel sorrendben vagy véletlenszerűen lejátszható legyen. A dalok app-ban látható sorendje 5 módon állítható kívánság szerint. A dalok kódolása, színes borítója, lejátszott és hátralévő ideje látható, ha akarom a hallgatott zenei listám dalait albumborítókkal teljes tablet képernyőn megjeleníti így:
De a trükkök sora még folytatható, és persze biztos van még olyan is, amire még nem jöttünk rá...
Na de most már elég a lacafacából, hogy finom legyek, induljon a teszt!
Elindult az első felvétel és kb. az első 10-15 másodperc után a teszt érdemi része véget is ért.. Onnantól kezdve jött a vigyorgás, a fejcsóválás, a tátott száj és minden más hasonló.
Hallgattuk:
Anette Askvik: Liberty, Josh Groban: Won't Look Back, Billy Raffoul: Acoustic, Serge Lama: Voici des fleurs, des fruits, Santana: El Farol, Taylor Swift(Taylor's version): White Horse, Delta Goodrem: Wisk You Were Here, Purplle Cat: Sleepy Eyes, Home Free: Dive Bar Saints felvételeit, táncra perdültünk Carly Rae Jepsen: Call Me Maybe dala alatt, lúdbőröztünk Pachelbel's Canon in D Major: Canon in D(Piano and Violin Duet) hallgatásakor, hullámzott alattunk a kanapé - nagyon durván - Hans Zimmer Honor (Pacific film zenéje) során, de igazándiból már mindegy volt. A világ kerek, az élet szép, beállt a nirvána. Ennyi.
Na jó, azért ne legyen vége, megpróbálom jellemezni amit hallottunk. Egyértelműen jobb a lejátszó hangja mint a drága DAC+középkategória vezető hálózati lejátszó kombója.
Miben jobb?
Sorolom: Általában olyan a hang mintha egy függönyt húztunk volna el a hangfalak elől, azaz minden tisztábban szól. Nagyon gyors a lejátszó, ütősöknél pl. Hok-Man Jim: Poem of Chinese Drum felvételénél döbbenetesen élethű így a hang, a rezdülések hallhatóak. A gyorsaság miatt a zenei hangok között több a levegő, a hangok között valóban csend van. A felvételek így drámaibbak vagy éppen érzelmesebbek, mint a korábbi lejátszó esetében. Az énekesek hangja eléri vagy jobban, mint bármikor korábban hallottuk megközelíti a valódi hangot, pl. Serge Lama vagy a Home Free dalai esetén. Egyes felvételek esetében látványos módon hoz ki rejtett, eddig nem kellően tiszta részleteket, pl. Anette Askvik felvétele első percében a halk puha mélyek olyan pengék voltak mint korábban soha. Mellesleg ez kihívásokra kevésbé jól reagáló rendszereken nem is biztos, hogy hallható egyáltalán... A Pacific betétdala során a mélyhangok - nincs jobb szó rá - besz.rás milyen mélyek és főleg milyen pontosak voltak. A hanghullámok terjedésükben alapjaiban rázták meg kanapénkat - már-már félelmetes volt így is érezni a mélyhangot.
Ami azonban nehezebben körülírható az a lejátszó hangélménye. Eltűntek a problémák, a hallott zene esetleges hibáinak keresése, átvette azt a "flow" élmény, azaz, végre nem a hangokat hallgattuk, hanem a zenét. Nincs csűrés-csavarás a kiegészítőkön, kábeleken, elosztókon és ki tudja még min, ez így jó ahogy van. (Jó azért mindent lehet egy kicsit még "faragni", illetve a komoly kiegészítő ilyen készülékeknél alap). Első sor, VIP páholy, első osztály a repülőn. Nincs izgalom, itt igazi zene van.
Összefoglalás:
A 9000N felsőkategóriás lejátszó helyre rakta számunkra is a világot abból a szempontból, hogy igen, a kategóriákat nem, vagy nagyon nehét külső upgradelésekkel áthidalni. Különösen nem a hálózati lejátszók piacát, ahol tuladonképpen 3 kategóriába sorolható a piac összes készüléke. 100 ezer alatti alap, 200-400 ezer közötti közép, mellé pár túlárazott, de közép kategóriás termék 5-600 ezerrel és az 1 millió fölötti top kategória. Aki feljebb lépésben gondolkozik, annak nagyon érdemes megfontolni ezt a tisztességes, ám nem sértően alacsony árú készüléket, de gondoljon arra is, hogy azt ki is kell szolgálni erősítővel és hangfallal is. Ha ezt nem teszi, akkor a beruházás csak félig fog megtérülni.